HållbarhetsVarumärkesPionjärer

Det var en gång ett 90-tal. Ny Demokrati kom in i riksdagen, jag flyttade hem från NYC med min utländske make, man kunde möta män -jo, det var män- som heilade på gatorna. Sverige var i en djuuup ekonomisk svacka, och då är det kanske inte så konstigt att det finns de som sparkar neråt. (Vilket får mig att udnra varför det sparkas neråt när Sverige går som tågen…. människor).

En gång samma årtionde så fick jag ett uppdrag -foto- att fota en svart liten kille som skulle sitta på en pall och spela trumpet. Men min kunds kund ville/vågade inte ha en svensk utan etnisk svensk bakgrund att representera deras företag.

Jag och min dåvarande make bestämde oss slutligen för att flytta tillbaka till NYC. När jag tre år senare flyttade tillbaka så möttes jag av reklampelare med en svart kvinna i svensk folkdräkt. Jag lovar, jag hade kunnat använt min halsduk som bönematta och done my prayers. Den tacksamhet jag kände över att ett ursvenskt varumärke tydligt markerade, det går inte riktigt att beskriva. Och jag glömmer det aldrig.

Av den anledningen är det föga förvånande att samma företag -MAX- var de som publikt stod upp för Fredrik Gerttens rätt att visa sin film Bananas då Dole fruit company -Standard Fruits- försökte stämma, och skrämma skiten ur honom -F.G- för att han skulle avstå att visa hur Dole cyniskt utnyttjat sydamerikanska bananplantagearbetare i samma film.

Jag måste säga, att denna lilla skräpa inte ner (med) vårt varumärke-påminnelse i drive-through’n kan ses som pytte. Men det ÄR den inte. Det ligger helt och hållet i ett Hållbarhetsproffessionellt företags varumärke.

För er som undrar vad detta egentligen handlar om, så rekommenderar jag er attgå till Bibblan och låna 1) Bananas 2) Big Boys go Bananas -i den ordningen-

N’uf said 😉

 

2017-12-21T12:56:00+00:00